MÄRTA ROSENLIND, Forskarassistent. FD,
Vårdlärare, leg. Tandhygienist. Född och uppvuxen i Ljungby. I unga år
var målet äktenskap och barn. Två söner och en dotter. När yngsta barnet
kommit upp i tonåren tillkom målinriktningen mot prevention och
pedagogik inom tandvården. Intresset för prevention ledde till
tandhygienistutbildning i Umeå. Därefter inskrivning vid Lunds
universitet för pedagogiska studier. Studierna bedrevs de första åren
dels på distans och dels på kvällstid, vilket möjliggjorde
tandhygienisttjänst inom dåvarande Malmöhus läns landsting, MLL.
Tjänsten innebar undervisning inom skolor och barnhälsovård. Senare
tjänst på Vårdskolan, Lund, med avbrott för vårdlärarutbildning vid
Högskolan för lärarutbildning, Stockholm. Tandhygientjänst inom Parodontologin,
Lund, MLL. Tjänst inom Samhällsodontologin, Lund, MLL, med undervisning
för tandvårdspersonal, sjukgymnaster, arbetsterapeuter och
äldrevårdspersonal inom socialvården i kommuner inom MLL. Tjänsten
innehöll även fluoranalyser av vatten i privata brunnar. Undersökningar och rapporter, 11
stycken, har sedan 1980 genomförts. Ex. Orsaksinriktad tandvård - en
samarbetsfråga; Klinisk undersökning av parodontalstatus hos 298
högstadieelever i Lund; Tandvårdsattityder hos patienter som fått
tandhygienistbehandling; Information och stöd till strålbehandlade
patienter - en pilotstudie bland patienter som genomgått strålbehandling
i huvud- halsområdet; Privatisering i Norden; Tandvård vid tumörsjukdom
i huvud- halsområdet - patientönskemål; 70-åringars uppfattning av
livskvalitet; Kvalitativa forskningsmetoder. Sjuåttondelar av Master of Public
Health. Nordiska hälsovårdshögskolan, Göteborg, genomfördes innan
doktorandarbetet krävde full koncentration. Filosofie doktorsexamen inom
ämnet pedagogik vid samhällsvetenskapliga fakulteten, Lunds universitet.
avlades 2000-10-20 med Vuxnas tänkande om och förhållningssätt till
munhälsa. Avhandlingen utgör kurslitteratur på
tandvårdsutbildningar. Senare väcktes intresse för vidare
studier. Möten med världens religioner - att förstå, analysera och
värdera världens religioner, Teologi och religionsvetenskapliga
institutionen, Lunds universitet och Kognitionsvetenskap - kognitiv
neurovetenskap, Filosofiska institutionen, Lunds universitet. För kontakt: |