Åsa Morberg
är lektor emerita och docent i didaktik vid Högskolan
i Gävle.Hon innehar just nu ett uppdrag som ämnesansvarig i didaktik. Under
2009-2012 hade Åsa Morberg ett uppdrag som akademichef för Akademin för
Utbildning och Ekonomi, AUE, vid Högskolan i Gävle. I akademin fanns bland annat
alla lärarprogram och ,RUC X som står för regionalt utvecklingscentrum för X-län.
Hon har ägnat hela sitt yrkesliv åt lärarutbildning, kompetensutveckling för
lärare och praxsisnära forskning om lärare för lärare. Hon har också arbetat med
högskolepedagogisk utbildning för lärare inom högre utbildning. Hennes
avhandling: Morberg, Å. (1999) Ämnet som nästan blev: En studie av metodiken
i lärarutbildningen. Stockholm: LHS förlag handlar om utvecklingen av
metodikämnet i lärarutbildningen. Åsa Morberg var den forskare som i Sverige
startade den s.k. inductionforskningen och en av initiativtagarna till
forskningsgruppen ”Induction” vid Högskolan i Gävle. Hon ledde under drygt tio
år tre deltagarorienterade och praxisnära forsknings - och utvecklingsprojekt de
s.k. induction-projekten i kommunnätverket Induction. Projekten drevs
tillsammans med nio kommuner, de fackliga organisationerna och högskollärare och
utvecklade och forskade kring nya lärares första tid.. Hon är medlem av ATEE och
ledamot av Administrative Council av Association Teacher European Educators
(ATEE) och i Research and Development Center RDC In service learning. Åsa
Morberg kandiderar som Vice President i ATEE. Hennes internationella erfarenhet
är betydande och omfattar bl a flera internationella projekt.