Ana Graviz förordnades som professor i pedagogik 30 april 2016
Ana Graviz är professor i pedagogik och disputerade 1996 vid
Stockholms universitet, pedagogiska institutionen. Hennes avhandling Införande
av mediekunskap i skolan: ett pedagogiskt problem? byggde på en kvalitativ och
longitudinell studie över introducerande av mediekunskap i förskola och
grundskola. Syfte med studie var att belysa vilka faktorer och samspel av
faktorer som utgjorde möjligheter, begränsningar och hinder under införande av
mediekunskap i skolan. Ana Graviz verksamhet inom det pedagogiska fältet
omfattar flera kunskapsområden rörande pedagogik, interkulturalitet, media,
kommunikation, kritiskt tänkande och didaktik. Hon har medverkat och medverkar i
mångvetenskapliga och tvärkulturella forskningsprojekt.
Aktuell
forskning:
Medverkar i projektet
”Fred, nya identitetskonstruktioner och kosmopolitiska, interkulturella
lärandeprocesser i det globaliserade samhället. Ungas värderingar i
Östersjöregionen: Tjeckien, Polen och Sverige”. (Personer
knutna till projektet:
Katrin Golstein Kyaga,
Professor emeritus/emerita vid Södertörns högskola, Institutionen för kultur och
lärande (Projektledare), Ana Graviz, Professor emeritus/emerita vid Södertörns
högskola, Institution för kultur och lärande och
Maria Borgström,
Projektforskare, Docent vid Södertörns högskola, Institutionen för kultur och
lärande).
- - - - - - -
-
Ana Graviz is a professor at the
Södertörn University and she received her Ph.D. in education in 1996 at
Stockholm University. Her doctoral thesis Introduction of media literacy
in schools: An educational problem? was based on a qualitative and longitudinal
study of the introduction of media literacy in preschool and elementary school.
The aim of the study was to elucidate the factors and the interaction of factors
that formed the opportunities, constraints and obstacles in introducing media
literacy in primary schools. Her activities within the educational field include
several knowledge areas concerning education, interculturality, media,
communication, critical theory and didactics. She has participated in several
cross-cultural and multidisciplinary research projects.
Currently,
she is involved in the projects: ”Peace, New
Identity Constructions and Cosmopolitan, Intercultural Learning Processes in the
Global Society. Values Among Young People in the Baltic Region: Czech Republic,
Poland and Sweden”. (People linked to the project:
Katrin Goldstein Kyaga
(Professor emeritus/emerita), Södertörn University, School of Culture and
Education (Project Manager),
Ana Graviz (Professor
emeritus/emerita), Södertörn University, School of Culture and Education
and
Maria Borgström, Researcher,
Associate Professor, Södertörn University, School of Culture and
Education.