Ingrid Liljeroth, bitr prof i specialpedagogik,
Strömstad akademi, 6 april 2013
Tankar med anledning
av frågan om den fria akademin
och krav på skrifter
På så kallad förekommen anledning fick jag klart för
mig att frågan om krav och bedömningar av skrifter har kommit upp. Jag började
fundera över vad det har för konsekvenser och hur frågan hör ihop med idén om
den fria akademin. Här är några korta tankar om ett stort och komplext
ämnesområde.
Om den fria akademin
Själv tilltalades jag av idén om friheten i
tänkandet inom akademin vilket gjorde att jag ansökte om att bli ledamot. När
jag blev pensionär kände jag att något lyftes av mig. Jag hade upplevt att
kvaliteter som jag känner som viktiga var hämmade när jag hade anställning på
universitetet. Jag kunde tänka friare och det blev lättare inte minst att skriva
och forska. Det har för mig blivit en tillgång i mina insatser. Det är nu
möjligt för mig att själv avgöra vad det är som ska vara drivande.
Frågan om vilka idéer som ska ligga till grund för
akademin aktualiserades ju av Lasse Broman under hösten. Bodil Frisdal fick i
uppdrag att ta sig an frågan. Jag gick tillbaka till det som kom fram då. Här är
några exempel på vad jag fastnat för:
Lasse tog fram bl.a. följande:
Nej, Thorild hade fel!
Att tänka rätt är stort, att tänka fritt
är större gäller istället. Tänk om detta kunde vara devisen för ett universitet
istället för motsatsen…..
Emeriti kan vara
fritänkare…
Rätt att publicera
rapporter i institutets (virtuella) skriftserier. Från institutets sida är du
fri att lägga fram vilka tankar och idéer
du än har….
Brev till ledamöterna från Bodil:
”En helt ny akademi oberoende av
gamla traditioner och med helhetssynstänkande och lyhördhet för vad som rör
sig i tiden och i framtiden”
Bodil Frisdal
”En
akademi präglad av Glädje - Gemenskap -
Vetenskaplig frihet - Oberoende -
Integritet”. Georg Granér
”En akademi som präglas och ska präglas av
akademisk frihet” Sven-Erik Skönberg
Frihet är inte ett enkelt begrepp att definiera.
Lättast är att beskriva det utifrån hur känslan av frihet begränsas men också
var den finns i det hierarkiska system som är ett samhälle med verksamheter och
individer. Frihet tillhör väl främst den filosofiska nivån. Därmed kommer den
ofta i skymundan i vardagslivet och blir ett vackert ord som svävar över oss men
som inte får reella konsekvenser. I stället styrs verksamheter från konkret
nivå med krav på handlingsplaner med avgränsade problem, mål och metoder – och
kontrollsystem för att se till att målen förverkligas. I sådana analyser finns
inte någon anknytning till t.ex. värdegrund för en verksamhet. I stället blir
det en fragmentering av verkligheten. Men värdegrund blir inte till av sig
själv. Inte heller frihet. Hur ska en fri akademi förverkligas? Är vi kapabla
att göra det?
Jag har arbetat i många år i en forskningsgrupp där
vi studerat och praktiserat hur verksamheter blir verksamma för dem de är till
för. Vi var inriktade på verksamheter för personer med funktionsnedsättningar
men alla verksamheter har i grunden likheter.[1]
Vi fann tre grundkrafter som var bra att
få samarbete med, nämligen individer, strukturer och processer.
Frihet förankras som en struktur men ska
upplevas av individer och föras in i en process. Som struktur är det väl
inte så lätt att ifrågasätta den. Problemet kommer när friheten ska upplevas av
individer och föras ut i en process. Det kan delvis beskrivas genom frågor och
konsekvenser av begränsningar. Krav och bedömningar är exempel på begränsning av
frihet.
Krav och bedömningar i
förhållande till frihet
Att börja definiera krav på t.ex. skrifter innebär
ett första steg i en begränsning av friheten. Någon eller några får då uppgiften
att bedöma en annan ledamot. Det innebär att
jämlikheten sätts ur spel. En ledamot får makten att yttra sig om
vad en annan ledamots skrift är värd. Frågor:
Vem har tolkningsföreträde? Vem representerar det ”rätta” tänkandet? Är
det så att även krav på bedömare ska definieras? Akademin har ledamöter inom
olika discipliner och olika forskningsinriktningar och ämnesområden. Det är
ingen lätt uppgift. Själv skulle jag aldrig kunna tänka mig att bejaka en sådan
uppgift. Det känns ovärdigt.
Detta innebär risk för konflikter om det visar sig
att författaren och bedömaren har olika uppfattningar om skriften lever upp de
till krav som definierats. Hur ska en sådan konflikt lösas?
Definition av krav gör alltså att det byggs in
förutsättningar för konflikter som när
de uppstår förorenar akademins atmosfär.
Det byggs också in
utstötningsmekanismer eftersom konflikter orsakade av en negativ
bedömning förmedlar till den, som drabbas, ett budskap av förminskat värde inom
akademin och också troligen en upplevelse av utstötning. En reaktion blir då
kanske en ansökan om utträde. Vi bygger också in i vår atmosfär andra slag av
tankeföroreningar genom att vi blir beroende av varandra på ett negativt sätt
för att kunna publicera. Vi måste anpassa oss till dem som har makten över
skrifterna. Men det allvarliga är att det kommer att skapas misstänksamhet och
strävan att vara till lags. Är det så vi vill ha det?
En fråga som jag kan tänka mig finns med i
diskussionerna är riskerna, om vi inte
har utvärderingar före publicering, att vi kan få dåligt rykte för att vi
”släpper igenom” något som inte ”når upp till kraven” eller något som tar upp
kontroversiella frågor med ett inte helt rent syfte. Kanske är behandlingen av
tidskriftsartiklar en förebild för dem som vill ha definierade krav. Där gör man
bedömningar och måste acceptera att en artikel refuseras. Så är det ju. Men jag
har aldrig varit med om att forskningsrapporter inom de institutioner jag haft
kontakt med blivit bedömda på detta sätt om det inte handlat om ett
examensarbete. Forskaren tar själv ansvar för kvaliteten. Värderingarna kommer
i efterhand genom att det blir tydligt hur kunskapen kan användas och i
eventuella debatter, samtal, citeringar etc.
Varje tidskrift har ett visst syfte som styr urval.
De vill förstås ha de bästa bidragen och värderar dem då. Det är förståeligt.
Men det finns andra intressen som handlar om tidskrifter som kontrollredskap.
Man vill styra vad forskningen ska handla om. Om en forskningsinriktning eller
ett innehåll inte accepteras men ändå är bra är det bara att välja en
motståndare som bedömare. Många som kommer med nytänkande refuseras. Det
bekräftar nästan varje år nobelpristagare att de varit med om. Man måste tänka
inom vissa ramar. Överskrider man gränserna stoppas man. Att man skulle värna om
kvaliteten i forskning är till stor del en illusion.
Krav och kriterier har att göra med försök till
kontroll i tron att man därmed skyddar kvaliteten.
Tyvärr skapar inte kontroll kvalitet. Krav och kriterier är
strukturer. Kvalitet skapas i processer och av individer.
Vart är vi på väg?
Förändringar sker oftast i små steg. Man ser dem
först när de trängt långt in i systemet. Då är det svårt att stoppa dem. Det är
kanske tid att diskutera om vi vill att den process som börjat ska struktureras
i krav som sedan kan skapa nya problem som måste mötas med ny kontroll. Då har
vi snart vänt ryggen åt den fina idén om en fri akademi. Det är så kaos uppstår.
Är vi inte på väg att lämna Frihetsvägen?
Frågan om kvalitet är viktig. Visst ska våra
skrifter ha kvalitet. I stället för
kontroll och krav kan man styra med att beskriva syfte med skriftserien och de
kvaliteter som förväntas så att författaren kan ta sitt ansvar. Det ska vara
inspirerande och inte begränsande. Uppkommer ett problem tar vi i det då.
Däremot finns det anledning att någon läser en skrift så att det finns
information hos fler än författaren.
Vi är en grupp som kommit en bit in i livet. Är vi
inte tillräckligt mogna att själva bedöma vad vi ger vidare? Är det inte det
förhållandet att vi faktiskt vill bidra med något bra som gör att vi söker till
akademin? Det vore stimulerande om vi kunde bli mer aktiva i debatter och söka
samtal om frågor som är gemensamma över gränserna för de olika disciplinerna.
Jag har själv fått mycket inspiration från fysik och biologi, inte minst när det
gäller hur system fungerar. Då skulle vi kanske som grupp kunna bidra med allt
kunnande, alla erfarenheter och all klokskap som måste finnas. Men det ställer
krav på kreativitet och då behöver vi frihet i tänkandet.
Vi skulle kunna börja
pröva friheten i tillit och förtroende. Om något händer får vi hantera det då
och inte i förväg tro att vi kan skydda oss med kontrollsystem som krav och
kriterier.
Varma hälsningar i hopp om att friheten och tilliten
till våra insatser segrar.
[1]
Liljeroth, I, Engen, T, Larsson, J, Skoglund, P, Öfverholm, C (2011):
Verksamma verksamheter. Att bättre
förstå, hantera och utveckla verksamheter för kvalitet och effektiv
resursanvändning.
Den finns i akademins bibliotek.