Maria Borgström förordnades som biträdande
professor i pedagogik vid Strömstad akademi 4/7-16.
Docent Maria Borgström bedriver tvärvetenskaplig forskning om ungas språk,
identitet och kultur. Hennes doktorsavhandling
Att vara mittemellan. Hur spansk-amerikanska ungdomar i Sverige upplever
villkoren för sin sociokulturella identitetsutveckling,
presenterades 1998 vid pedagogiska institutionen i Stockholms universitet.
Från 1991 har hon haft systematisk kontakt med experter, forskare
och politiker som arbetar med utbildning i Katalonien och kan ge en god
inblick i den tvåspråkiga undervisningssituationen i Katalonien.
María Borgström har arbetat med kurser och konferenser inom detta område vid
Stockholms universitet, Rovira I Virgilis Universitet i Tarragona
och Universitat Autònoma i Barcelona. Hennes postdoktorala projekt vid
universitetet i Barcelona handlade om hur unga marockaner i Barcelona
uttryckte sin identitet med kodväxling. Hon har undervisat i en kurs om
kulturell kunskap vid Stockholms universitet (Institutionen för pedagogik
och Institutionen för spanska, portugisiska och latinamerikanska studier)
och vid universitetet i Barcelona (Department of Education).
María Borgström deltog aktivt i ett forskningsprogram vid Stockholms
universitet "Språk och identitet spansktalande bor i Sverige" (SPIIS).
Hon medverkade också i ett europeiskt projekt, Integra, som innebär ett
gemensamt arbete mellan Universidad Politécnica i Barcelona,
Centrum Bruxellois d'action Interculturelle i Belgien och Institutionen för
spanska, portugisiska och latinamerikanska studier i Stockholm.
Detta var ett Comenius-projekt vars syfte var att utveckla och förbereda en
kurs för ytterligare utbildning för att öka interkulturell kompetens
och medvetenhet bland lärare i åldersgruppen 13 till 16 år. Borgström har
bedrivit forskning om globalisering och identitet tillsammans med
Dr Katrin Goldsteiin-Kjaga i Institutionen för pedagogik vid Stocholms
universitet med ett projekt finansierat för Vetenskapsrådet den
31 december 2003. Från februari 2003 arbetade Borgström i lärarprogrammen
som universitetslektor vid Södertörns Högskola .
Maria utvecklade ett projekt om interkulturell kommunikation, lärande och
fred. Hon har deltagit som medlem av IAIE International Association f
or Intercultural Education, NFIP, Nätverk om inter School Forskning och FIKK
Research Program om interkulturell kommunikation, identitet
och globalisering. Hon är också medansvarig för ett seminarium om
interkulturell kommunikation under IGP (International Graduate Programme)
vid Stockholms universitet. Maria var ansvarig för Institutionen för
pedagogik för Södertörns universitet och dess interkulturella profil som för
närvarande erbjuder en Master i interkulturell pedagogik som hon var också
ansvarig för under fem år. Hennes erfarenhet av interkulturell
pedagogik, kommunikation och närliggande områden har varit hennes starka
sida under de senaste 20 åren. Hennes arbetserfarenhet omfattar
Sverige, Argentina och Spanien. Borgström genomför nu forskning om fred, nya
konstruktioner av identitet och kosmopolitiska interkulturella
lärprocesser i det globala samhället. Ungdomarnas värden i Östersjöområdet:
Tjeckien, Polen och Sverige tillsammans med Professor
Katrin Goldstein-Kyaga och professor Ana Graviz . Projektet har finansierats
av Östersjöstiftelsen i Sverige. Nu arbetar hon i Stockholm
universitet vid institutionen för barn- och ungdomsvetenskap.
- - - - - - - -
Maria Borgström, associate Professor MARÍA BORGSTRÖM carry out
interdisciplinary research related to young peoples language, identity and
culture. Her doctoral dissertation Being in-Between. How Spanish American
Young People in Sweden Perceive the Conditions of their Socio-Cultural
Identity Development, presented in 1998 to the Department of Education in
Stockholm University. From 1991 she has had systematic contact with experts,
researchers and politicians who work with education in Catalonia and can
provide a good insight into bilingual education situation in Catalonia.
María Borgström has worked and continues working with courses and
conferences in this area at Stockholm University, Rovira i Virgilis
University in Tarragona and Universitat Autònoma in Barcelona. She has
finished a postdoctoral project at Barcelona University concerning
Sociocultural Identity among young Moroccans in Barcelona. She taught a
course on cultural knowledge and she is involved in seminary programs both
at Stockholm University (Department of Education and Department of Spanish,
Portuguese and Latin-American studies) and at Barcelona University
(Department of Education). María Borgström was responsible for coordinating
a project which studies how mother tongue teachers and interpreters view the
acquisition of cultural, social and language codes of Chileans in Sweden.
This project forms part of a research program at Stockholm University
“Language and Identity of Spanish speaking living in Sweden” (SPIIS). She
also participates in a European project, INTEGRA, which involves joint work
between the Universidad Politécnica in Barcelona, the Centre Bruxellois
d´action Interculturelle in Belgium and the Department of Spanish,
Portuguese and Latin-American studies in Stockholm. Borgström carried out
research about Globalization and identity together with Dr. Katrin
Goldsteiin-Kyaga in The Department of Education at Stocholms university with
a Project financed by Vetenskapsrådet to 31 December 2003. From February
2003 Borgström works into teacher programs as Senior Lecture in Södertorn
High School. Maria develops altso a project about intercultural
communication, learning and peace. She is a member of IAIE International
Association for Intercultural Education, NFIP, Network about Intercultural
School Research and FIKK Research Program about Intercultural communication,
Identity and Globalisation. She was also co-responsible for an ongoing
seminary on Intercultural Communication under the IGP (International
Graduate Programme) of Stockholm University. Maria was a member of The
Department for Pedagogy of Södertörns University and its intercultural
profile which currently offers a Masters in Intercultural Pedagogy for which
she was also responsible under five years. Her experience in intercultural
pedagogy, communication and related field includes the past 20 years. Her
country experience includes Sweden, Argentina, and Spain.
Borgström carried out now research about Peace, New Constructions of
Identity and Cosmopolitical Intercultural Learning Processes in the Global
Society. Young peoples’ values in the Baltic Area: Czech Republic, Poland
and Sweden together with Professor Katrin Goldstein-Kyaga and professor Ana
Graviz in The Department of Education at Södertörns University. There are a
tree years Project financed by Östersjöstiftelsen in Sweden. Now she is
working in Stockholm’s university in the Department of Child and Youth
studies.