Aktuellt från
Strömstad akademi: Nr 15 2013
Redaktörens ruta
Ärade ledamöter, Ljuset
återvänder och fåglarna twittrar i buskarna kring fröautomaten. Detta är
årets första nyhetsbrev och det innehåller utöver vår rektors
innehållsrika brev, Aadu Otts nyttiga tankar om kunskap, makt och
kontroll samt ett efterlängtat initiativ taget av Georg Granér att
studera och diskutera en nyutkommen bok i vetenskapsfilosofi. Hoppas att
ni ledamöter tar chansen och nappar på denna inbjudan. På tal om
kunskap så sägs det ofta att vi lever i ett kunskapssamhälle. För att
något skall karaktäriseras som kunskap är det tillräckligt, men inte
nödvändigt att det är sant. Tyvärr verkar många förbise detta och sätta
likhetstecken mellan kunskap och sanning. Ett lika slående som
nedslående exempel på kunskapssamhällets tillkortakommanden är studiet
och hantering av antisocialt beteende. Brottsförebyggande åtgärder
befinner sig huvudsakligen på ’riskfaktor’-stadiet. En variabel kallas
en ’riskfaktor’ om den har visat sig kunna predicera antisociala utfall,
oavsett om denna koppling är
kausal eller inte. Den kausala statusen hos de flesta riskfaktorer är
okänd: vi vet vad som statistiskt predicerar psykopatologiska utfall,
men inte hur och varför. Värdefulla resurser har gått till spillo på
grund av interventionsprogram världen över har startats upp i avsaknad
av grundläggande forskning gällande de underliggande kausala processerna.
Mentorprogram baseras exempelvis på att dålig vuxen-barnanknytning är en
riskfaktor för framtida antisocialt beteende. Program för att bevara
eller lappa ihop familjer är grundade på att familjens upplösning är en
riskfaktor. Nämnda program har visat sig vara verkningslösa. Ett centralt
hinder för att tolka ett samband mellan en påstådd miljöförankrad
riskfaktor och ett antisocialt utfall som ett orsak-effekt-samband är
naturligtvis det gamla spöket att korrelation inte är förorsakande.
Någon okänd tredje variabel kan ligga bakom sambandet och att denna
tredje variabel kan t ex vara ärftlighet. Att en korrelation inte
behöver indikera ett orsakssamband lär vi oss förhoppningsvis i skolan.
Men det tycks som politiker och beslutsfattare behöver påminnas om detta
faktum.
Brev från rektor
Message from Vice Chancellor, February 2013
Hej ledamöter
och god fortsättning på 2013! Jag hoppas att ni på olika sätt vill ta
del av vad Strömstad akademi har att erbjuda! Årsavgiften 2013 är
oförändrat 600:- och betalas lämpligast till plusgiro: 487542-3 eller
bankgiro: 341-2913. (ingen avgift för hedersprofessorer.)
Hej Fellows and Gott Nytt År 2013!
I hope that you in different ways will take
part in what Som ledamot är
du välkommen att utnyttja akademin på olika sätt! Delta i akademiska
högtiden, årsmötet och andra arrangemang som du blir inbjuden till.
Publicera uppsatser i Acta Academiae Stromstadiensis, open
access-publicering; skickas till
gunnar.windahl@stromstadakademi.se; sökbart på Google
(författarnamn, ev + Strömstad akademi. Skriva om dig själv på sidan
Ledamöter
http://www.stromstadakademi.se/sa-ledamoter.htm; skickas till
lars.broman@stromstadakademi.se. Söka externa FoU-medel; ansökan ska
skrivas under både av dig som projektledare och mig som rektor. Skriva
på Twitter (se nedan). Gå med i gemensamt tvärvetenskapligt
forskningsprojekt (se nedan).
As Fellow you are welcome to use the Academy in
several ways! Participate in the Academic Festival and other events you
are invited to. Publish articles and reports in Acta Academiae
Stromstadiensis, open access publishing, send your manuscript to
gunnar.windahl@stromstadakademi.se; searchable at Google (author’s
name + Strömstad akademi). Write about yourself on the page Fellows
http://www.stromstadakademi.se/sa-ledamoter.htm; send your text to
lars.broman@stromstadakademi.se. Apply for external R&D grants; the
application should be signed by you as project leader and me as Vice
Chancellor. Write on the Academy’s Twitter account (see below).
Participate in common interdisciplinary R&D project (see below).
Akademisk högtid 24-26 juni
Alla ledamöter
och era gäster välkomnas till årets akademiska högtid 24-26 juni 2013.
Program (Fars sal, stadshuset, Strömstad om ej annat anges):
24/6
14-17 presentationer, 17-1730 kaffepus i stadshusets fikarum, 1730-19
årsmöte, 1915-2130 (ca) kall buffé (kommunen bjuder på maten, akademin
på vatten/öl/vin).
25/6 10-1130 presentationer, 1145-1245 lunch (ev. baguetter i akademins kontor i
stadshuset; självkostnad), 13-1430 presentationer, 1430-15 kaffe i
stadshusets foajé (kommunen bjuder), 15-1630 presentationer, 1645-1730
installation av nya ledamöter, 1730-1815 champagne på balkongen
(akademin bjuder), 19 galamiddag i restaurangen, Laholmen ELLER
Restaurang Trädgården (självkostnad). NOT: Allmänheten inbjuds till
presentationerna och EM-fikat 25/6.
26/6 09-1730 (prel) studieresa till Østfold: 10-12 Insperia, 1230-14 lunch på
Høgskolen i Østfold m rektor, 14-15 om innovationsstudien av Gunnar
Andersson, 15-1630 diskussion om möjligt samarbete; ev besöker de som ej
berörs Fredrikstens fästning istället. (Kostnad fördelas mellan
akademin, Høgskolen i Østfold och egen kostnad).
Inbjudan kommer att skickas igen i
april. I maj vill vi ha din anmälan om deltagande + rubrik på en 15
min-presentation (hedersprofessor får 30 min) om du vill hålla ett
anförande om någon FoU som du tidigare gjort, håller på med nu, eller
planerar att göra. Du rekommenderas boka övernattning sssm; se
http://www.vastsverige.com/sv/stromstad/.
Academic Festival 24-26 June
All Fellows and your guests are invited to this
year’s Academic Festival 24-26 June 2013. Program (Father’s Room, City
Hall, Strömstad if not otherwise noted):
24/6
14-17 Presentations, 17-1730 coffee in the City Hall
Coffee Room, 1730-19 Annual Meeting, 1950-2130 (ca.) cold buffet hosted
by Strömstad and Strömstad Academy.
25/6
10-1130 presentations, 1145-1245 lunch (probably baguettes in the
Academy’s office in the City Hall; own cost), 13-1430 presentations,
1430-15 coffee in the City Hall Foyer hosted by Strömstad, 15-1630
presentations, 1645-1730 solemn installation of new Fellows, 1730-1815
champagne on the City Hall balcony hosted by Strömstad academy, 19 gala
dinner at Restaurant Laholmen or Restaurant The Garden (own cost). NOTE:
The general public is invited to presentations and afternoon coffee.
26/6
09-1730 (preliminary) study tour to nearby
Østfold in Norway: 10-12 Insperia Science
Center, 1230-14 lunch at
Østfold
University with the Vice Chancellor, 14-17 presentation of an innovation
study by Gunnar Andersson, 15-1630 discussion of possible collaboration
between the University and the Academy; possibly alternatively visit to
Fredriksten’s Castle (study tour cost shared between the Academy, the
University, and the participants).
Invitation will be emailed again in April. In May,
your registration is requested + title of a 15-min presentation
(Honorary Professor, 30-min) if you want to present some R&D that you
have done, is doing now, or plan to do. You are advised to reserve hotel
room in Strömstad asap; see
http://www.vastsverige.com/en/Stromstad-Koster/.
Twitter
Strömstad
akademi har (på försök) öppnat ett Twitterkonto, @stromstadakad. Jag
hoppas att många av er vill följa kontot, och då måste ni själva öppna
egna twitterkonton (det kostar inget). Det är lätt, tar 2 min, och görs
på www.twitter.com. Sedan skriver
du vilka andra konton du vill följa, bland dem @stromstadakad. Vill du
själv lägga in ett meddelande så skriv ett på högst 140 ord inklusive
ditt namn och skicka till
georg.graner@stromstadakademi så lägger han in det.
Strömstad Academy has opened a Twitter account,
@stromstadakad. I hope several of you would like to follow the Academy
twitts, but then you first have to open an own Twitter account (it is
free of charge). It is easy, takes just 2 min. and you do it at
www.twitter.com. Then, you write
which accounts you want to follow, among them @stromstadakad. If you
want to contribute a message, so write one with a maximum of 140 words
including your name, and send it to
georg.graner@stromstadakademi.se, and he will add it to the Academy
account. As soon as we get non-Scandinavian followers, I’m sure many
inputs will be in English.
Tvärvetenskaplig forskning
Transdisciplinary Research
Inom akademin
planeras ett tvärvetenskapligt FoU-projekt på temat
Vetenskapskommunikation
/vetenskaplig allmänbildning PUS. Två delprojekt som initierats av
akademiledamöter existerar redan,
Public Understanding of Astronomy PUA och
Public Understanding of Renewable
Energy PURE. Du som är intresserad av att delta i uppbyggnaden av
ett PUS-projekt eller gå med i något av delprojekten kan väl kontakta
mig.
A transdisciplinary R&D project in
Science Communication/Public Understanding of Science
PUS is planned. Two sub-projects initiated by
Med vänliga hälsningar
Best regards, Lasse.
lars.broman@stromstadakademi.se
Ott’s Spot
"Har Du koll på hur och
vad Du lär?" Den
årliga Vetenskapsfestivalen i Göteborg äger i år rum mellan 15 - 28
april på många arenor i Göteborg.
Temat för i år är "Koll och kontroll". Det är
ett spännande och inspirerande tema! Jag
fick ett föredrag med ovanstående rubrik antaget. Min
presentation syftar till att belysa hur Internet och digitala medier
tillsammans med de möjligheter som modern hjärnforskning med användning
av fMRI, magnetkamera, medför nya pedagogiska utmaningar och
möjligheter. Med
en teoretisk modell vill jag belysa hur Internets digitala nätverk kan
kopplas till hjärnans neuronala nätverk via ett tekniskt - och ett
kognitivt gränssnitt. Här nyttjas, på ett fruktbart sätt, samband mellan
den sociokulturella teorin för lärande på kollektiv nivå, den kognitiva
psykologin på individuell nivå och de neuronala mekanismer som utgör
"lärandets atomer" och som behandlas inom neurodidaktiken. För
att problematisera ovanstående tema nyttjar jag en femhörning. Den
översta spetsen betecknar begreppet "Kontroll". När man vandrar runt
medurs så ser man att de övriga spetsarna betecknas med "Krav",
"Lärande", "Kunskap" och "Makt". Med
figurens hjälp kan man strukturera diskussionen och lyfta fram
exempelvis det spänningsfyllda förhållandet mellan "Kontroll" och
"Lärande". Vem skall utöva kontrollen? Läraren eller eleven? Bör inte
kontrollen över lärandet ske på den lärandes villkor? Ett
annat spänningsfyllt förhållande finns mellan "Makt" och "Kunskap".
Elisabetanen Sir Francis Bacon yttrade de bevingade orden "Kunskap är
makt." Det gällde till det sena 1900-talet då den franske postmoderne
filosofen Michael Foucault vände på orden och framhöll "Makt är
kunskap." Det är värt att reflektera över den förändringen.
Ytterligare ett spänningsfyllt förhållande, som kan leda till fördjupade
viktiga insikter, finns mellan ""Kontroll" och "Krav.". Rita
upp ett fyrfältsdiagram och ge den horisontella dimensionen faktorerna:
"Låga krav" --- "Höga krav" samt ge den vertikala dimensionen
faktorerna: "Låg kontroll" --- "Hög kontroll". Med kontroll menas den
kontroll som man själv har och med krav de krav som man känner av. Det
är värt att begrunda vilka faktoriella kombinationer som är
hälsobefrämjande? Hur
känner man sig om man har ett jobb "låga krav & låg kontroll"? jämfört
med "Höga krav och "Hög kontroll"? Det
är också fruktbart att ställa "Kunskap" mot "Lärande". Vad är Kunskap
och hur sker Lärande? Hur omvandlas Information i de digitala medierna
till mänsklig kunskap? Vad är det för skillnad mellan Information och
Kunskap? Hur
växelverkar information i de digitala nätverken med kunskap i de
neuronala nätverken i hjärnan? Det
här lilla bidraget syftar till att på olika sätt problematisera "Koll
och Kontroll" ur ett utbildningsvetenskapligt perspektiv där modern
hjärnforskning kopplas till IKT. Det finns naturligtvis många andra
perspektiv som är väl så spännande.
Välkomna till de seminarier som kommer att ske under
Vetenskapsfestivalen! Program kommer att publiceras på Webben.
Sävedalen den 19 januari 2013. Aadu
Ott
Antologin 2013
Vår antologi för 2013 är under uppsegling. Under det senaste styrelsemötet i
januari framkastade styrelseledamöterna olika förslag på titlar på
antologin. I egenskap av redaktör valde jag titeln ”Vår
bättre framtid”, som en ledamot i Dalarna föreslagit, i
förhoppningen att denna titel är bred nog att locka fram en mångfald av
bidrag . Texten skall rymmas inom max 10 A-4-sidor och vara mig
tillhanda före den 30/6. Adressen är
gunnar.windahl@stromstadakademi.se
Blänkare! Vi
är några som tänker läsa Thomas Nagels nya bok "Mind and
Kortfattad presentation av Thomas Nagels bok “Mind & Cosmos.
Why the materialist Neo-Darwinian conception of nature is almost certainly false”.
Nagel är en renommerad filosof som kanske är mest känd för sin uppsats
från 1974, “What is it like to be
a bat”, en modern klassiker inom området ’philosophy of mind’.
Föreliggande bok är uppseendeväckande då den, som framgår av titeln,
ifrågasätter evolutionens grundplåt nämligen att den är opportun och
planlös (Richard Dawkins benämner den träffande ”The Blind Watchmaker”).
Nagels undertitel är
’Why the materialist neo-darwinian conception is false’.
Den är felaktig påstår
Nagel då den inte kan hantera och förklara en bunt verkliga fenomen
nämligen medvetande, livets
ursprung och evolution, kraften i vårt förnuft och
vår känsla att våra värderingar är
verkliga.
Nagel ägnar materialismens klart svåraste problem störst utrymme:
oförmågan att förklara den subjektiva karaktären i vårt upplevande,
känslan i våra mentala liv som känslan av att se färger och smaken av
vinet. Förklaringen till vårt subjektiva upplevande är lika avlägsen som
den alltid varit enligt Nagel. En framkomlig väg för en lösning av
kropp-själproblemet är enligt Nagel att damma av tesen om ’neutral
monism’ som bl a omhuldades av Bertrand Russell på 1920-talet, men som
sedan föll i glömska. En neutral monist påstår att det mentala och det
fysiska är manifestationen av något mer grundläggande. Det är ett
misstag enligt detta synsätt att försöka förklara psyket eller mind i
termer av materia eller vice
versa –därav benämningen ’neutral’. Men det är också ett misstag att
tänka att världen består av två fundamentala ingredienser (som
dualisterna har för sig) hellre än en.
Denna korta bok (130 s) innehåller ytterst kontroversiella tankegångar
som tvingar läsaren till eftertänksamma motargument. Precis som det
skall vara om vi vill lämna vår intellektuella ekokammare.
Gunnar Windahl |